Est. 1947
Det største navn
Ferrari er mere end verdens mest elskede og eftertragtede bilmærke. Ferrari er et helt særligt univers bygget op med passionen, motorsporten og teknologien som fundament. I generationer har Ferrari produceret verdens smukkeste og hurtigste sportsvogne, og Ferrari har i mange årtier været dominerende på alverdens racerbaner.
Gå til ShowroomDen stejlende hingst fra Maranello
Historien
1929
Det startede med en passion for race.
Enzo Ferrari grundlægger Scuderia Ferrari i 1929. En virksomhed som huser Enzos store passion for racerbiler. Scuderia Ferrari både sponsorerer og fremstiller racerbiler. Enzo kørte selv et hav af racerløb.
1947-1949
For at finansiere sin racerkarriere skaber Enzo Ferrari i 1947 mærket Ferrari S.p.A. Et mærke som påbegynder produktionen af biler til gadebrug, selvfølgelig med stærk inspiration fra racerbanen.
Og det går stærkt. 1947 er nemlig også året hvor den første Ferrari kører ud igennem den berømte port på Via Abetone Inferiore i Maranello – bilen blev navngivet Ferrari 125 S.
I 1948 vinder Ferrari sit første Mille Miglia.
Et legendarisk racerløb.
I 1949 vinder Ferrari sit første 24 timers Le Mans.
Det kender du godt.
Et vindende team
Succes
1950’erne
Scuderia Ferrari har for alvor fået fat i den lange ende.
I 1951 vinder Ferrari sit første Formel 1-løb ved deltagelse i det Britiske Grand Prix.
I 1952 vinder Ferrari sit første Formel 1-verdensmesterskab, med Alberto Ascari bag rattet.
Denne sejrsrige periode i F1 og andre racerløb gjorde navnet verdenskendt og uundgåeligt – både på race og gade-niveau.
Det er også i denne periode, at Ferrari begynder sit legendariske samarbejde med Carrozzeria Scaglietti, som skal bygge chassiser til Ferrari.
En stjerne er født.
1960’erne
Efterspørgslen er større end produktionsfaciliteterne.
Der bliver investeret store summer i moderne produktionsfaciliteter, og Ferrari er nu klar til den fremtidige succes.
Stigende salg
Pokaler og V8
1970-1984
En V8-centermotor satte for alvor gang i salget af Ferrari-gadebilerne.
Specielt Ferrari 308 GTB, 308 GT4 og 308 GTS var med til at gøre muligheden for synet af en Ferrari endnu større.
Raceteamet, Scuderia Ferrari, havde heller ikke planer om at sætte farten ned i denne tid. Ferrari vandt intet mindre end 6 Formel 1-verdensmesterskaber i 75′, 76′, 77′, 79′, 82′ og 83′.
En svær, men god tid
En konge går bort, en kongerække starter
1984-2000
Før Enzo Ferrari går bort i 1988 er han med til at starte en æra.
Fire år inden, helt præcist i 1984, offentliggøres Ferrari 288 GTO ved Geneve Motor Show – en bil som senere bliver starten på den legendariske kongerække, der tæller 288 GTO, F40, F50, Enzo og LaFerrari.
Samme år bliver Ferrari Testarossa også offentliggjort på Paris Motor Show. En salgssucces uden lige, og en vigtig hovedrolle i Miami Vice. Den sidste bil som Enzo er med til at bygge, er den ufravigelige Ferrari F40 – efterfølgeren til Ferrari 288 GTO. Superbilen fra 1987, som nok har hængt på et hav af bilentusiasters væg, og måske stadig gør det… Den ultimative drøm for de fleste.
Øverst på podiet
Ferrari maler F1 rød
2000-2010
Det nye årtusinde indledte en periode med spektakulær sportslig succes. Ferrari opnåede en række imponerende sejre på amerikansk jord, inklusive tre 12 Hours of Sebring og en 24 Hours of Daytona. Det var dog i F1, at Maranello for alvor dominerede. Mellem 2000 og 2008 vandt Scuderia faktisk i alt 13 verdenstitler: seks kørere (fem med Schumacher og én med Räikkönen) og syv konstruktørmesterskaber.
Det var samtidig også en succesrig periode for gadebilerne – i perioden bliver vi beriget med Ferrari Enzo, en model som taler for sig selv. I samme periode fik vi fornøjelsen af F430, en model som Michael Schumacher var med til at udvikle.
Nye markeder
Endnu bedre
2010-nutid
Ferrari fortsætter med at producere populære biler. Den nuværende afslutning på kongerækken ser dagens lys. Ferrari LaFerrari bliver offentliggjort i 2013, kun produceret i 499 eksemplarer. En bil som adopterer teknologi fra Formel 1, ligesom mange andre Ferrari før den. Denne gang er det KERS, et hybrid-system, dog kombineret med en V12-sugemotor, der muliggør 963 hestekræfter.
Det er også første gang vi ser en V8-turbomotor i en Ferrari. Ferrari 488 GTB, arvtageren til Ferrari 458 Italia, vinder årets motor utallige år i træk, og er stadig internationalt anerkendt for en fantastisk motor.
Det nuværende modelprogram tæller Ferrari Roma, Ferrari Roma Spider, Ferrari SF90 Stradale, Ferrari SF90 Spider, Ferrari Portofino M, Ferrari 812 GTS, Ferrari 296 GTB, Ferrari 296 GTS og Ferrari Purosangue.